2013年5月8日 星期三

[音樂] November rain-Guns 'n Roses


        這是我的愛歌之一, 旋律非常芭樂, 令人百聽不厭. 主唱Axl Rose立志要寫出一首像"Stairway to Heaven"一樣經典的敘事歌曲, 於是編制超大, 除了鋼曲旋律獨奏以外, 還拉了一整個管樂團來伴奏. 我最喜歡最喜歡的部份就是七分鐘時, 當你以為歌曲就要結束的剎那, 卻是最精采的高潮到來, Slash站到鋼琴上, 帶來史上最過癮的吉他solo. 前半段還是甜蜜的婚禮宴客, 這時候卻已天人永隔, 女人孤零零的躺在棺木裡, 棺木裡的鏡子暗示她舉槍自殺的不幸, 吉他瘋狂的旋律像是十一月的驟雨下得這麼急這麼大, 男人悲痛的跪倒在棺木旁, 究竟是什麼時候, 感情走到了無可挽回的境地? 這首歌發表的時候, 正值Axl與妻子分開之際, 也許Axl也問過自己這些問題, 如果我多給妳一點時間, 如果我們彼此再更坦白一點, 是不是我們能夠繼續走下去?

        啊, 我一定要學會這首吉他獨奏!!

when I look into your eyes
當我看向你的眼睛
I can see a love restrained
我看見了你的矜持
But darlin' when I hold you
但是親愛的, 當我抱著你
Don't you know I feel the same
你是否有跟我相同的感受?

'Cause nothin' lasts forever
沒有什麼感情會天長地久
And we both know hearts can change
我們都知道人心會變
And it's hard to hold a candle
In the cold November rain
在這寒冷的十一月雨中, 堅持下去實在不容易

We've been through this such a long long time
Just tryin' to kill the pain
為了放下這傷痛, 我們已經歷了很久很久
But lovers always come and lovers always go
但是愛人來來去去
An no one's really sure who's lettin' go today
Walking away
沒有人知道誰會放手離開

If we could take the time
To lay it on the line
如果我能夠把握時間, 坦誠的面對你
I could rest my head
Just knowin' that you were mine
我會反省, 明白你曾是我的
All mine
完完全全屬於我
So if you want to love me
那麼,你是否會愛我
Then darlin' don't refrain
親愛的, 請別再矜持
Or I'll just end up walkin'
我不會走遠
In the cold November rain
在這寒冷的十一月雨中

Do you need some time...on your own
你是否需要一些自己的時間?
Do you need some time...all alone
你是否需要一些獨處的時間?
Everybody needs some time...On their own
每個人都需要獨處的時間
Don't you know you need some time...all alone
難道你不明白你只是需要一些時間獨處?

I know it's hard to keep an open heart
我知道敞開胸懷很困難
When even friends seem out to harm you
當每個朋友都像是要傷害你
But if you could heal a broken heart
Wouldn't time be out to charm you
但是如果你打算治療破碎的心, 時間會撫平這一切

Sometimes I need some time...on my Own
有時候, 我需要一些自己的時間
Sometimes I need some time...all alone
有時候, 我需要一些時間獨處
Everybody needs some time...On their own
每個人都需要獨處的時間
Don't you know you need some time...all alone
難道你不明白你只是需要一些時間獨處?

And when your fears subside
當恐懼逐漸平息
And shadows still remain
雖然陰影還在
I know that you can love me
我知道你可以愛我
When there's no one left to blame
沒有人需要被責備
So never mind the darkness
也不用在意黑暗
We still can find a way
我們一定可以找到一條路
'Cause nothin' lasts forever
因為沒有事會永遠不變
Even cold November rain
即使是在這寒冷的十一月雨中

Don't ya think that you need somebody
你不認為你需要陪伴嗎?
Don't ya think that you need someone
你不認為你需要陪伴嗎?
Everybody needs somebody
每個人都需要陪伴
You're not the only one
你不是孤單一人
You're not the only one
你不是孤單一人



沒有留言: